Ahad, Julai 26, 2009

REDHALAH... PILIHAN ALLAH ADALAH YANG TERBAIK

Bagaimana harusku memilih...
Jika anda berada di antara dua pilihan atau banyak pilihan... samada dalam membuat sesuatu perkara atau memilih sesuatu yang besar dalam hidup anda seperti pemilihan pasangan hidup anda, maka mintalah pada ALLAH. Istikharahlah.. Berbincanglah dengan ALLAH terlebih dahulu sebelum buat apa-apa keputusan terutama dalam hal-hal yang besar dalam hidup anda. Sesungguhnya hanya ALLAH yang lebih mengetahui ia baik untuk anda atau tidak.

Pilihan yang baik bagi seorang hamba adalah apa yang ALLAH S.W.T pilihkan baginya, sebab ALLAH lebih mengetahui tentang pilihan itu daripada dia sendiri terhadap dirinya, dan ALLAH lebih mengasihi hambanya daripada ibu yang melahirkannya. Kerana itu seorang hamba, harus menerima ketentuan Tuhannya, menyerahkan semua kepadaNYA dan mencukupkan diri dengan kecukupan yang diberikan ALLAH kepadanya. (S.K Ibnu Khathir)

Tatacara Solat Istikharah:
1. 2 rakaat satu salam atau
2. Dua belas rakaat, enam salam

Sujud terakhir baca tasbih:
SUBHANAKA LAA 'ILMA LANAA ILLA MAA 'ALLAMTANA INNAKA ANTAL 'AALIMUL HAKIIM
(Maha suci Engkau, tiada pengetahuan bagi kami melainkan apa yang Engkau berikan pengetahuan kepada kami. Sesungguhnya Engkau Maha Mengetahui dan Maha Bijaksana.)

Buatlah selama tiga malam berturut-turut atau sehingga tujuh malam sebaiknya ketika solat malam sebelum solat witir. Letakkan keyakinan sepenuhnya kepada ALLAH, laksanakanlah dengan yakin perkara yang dirasakan kuat dalam hati. ALLAH akan tunjukkan samada melalui rasa hati yang kuat kearah itu, melalui mimpi ataupun dipermudahkan jalan kearah perkara tersebut.

Doa: Serahkan sepenuhnya urusan anda kepada ALLAH. Biarlah DIA yang menentukan.
1. Doa untuk sesuatu urusan
"Ya ALLAH sesungguhnya Engkau Berkuasa, sedangkan aku tidak berkuasa. Engkau mengetahui sedangkan aku tidak mengetahui. Engkau mengetahui segala yang gahib. Ya ALLAH jika Engkau mengetahui bahawa perkara ini (sebutkan urusan kita di sini) baik bagiku, di dalam agamaku, di dalam kehidupanku dan akibat urusanku (atau sebagaimana sabdanya: 'pada waktu dekat atau masa yang akan datang, maka takdirkanlah padaku dan mudahkanlah ia bagiku, kemudian berkatilah aku dalam urusanku ini. Dan sekiranya Engkau mengetahui bahawa urusanku ini (sebutkan urusan kita di sini) tidak baik bagiku di dalam agamaku, di dalam kehidupanku dan akhir urusanku (atau sebagaimana sabdanya: 'pada waktu dekat atau masa yang akan datang') maka hindarkanlah perkara itu daripadaku dan selamatkanlah aku daripadanya, dan takdirkanlah kepadaku sesuatu yang lebih baik di mana sahaja ia berada, kemudian redhailah aku dengan hal itu."

2. Doa untuk memilih jodoh:
"Ya ALLAH sesungguhnya Engkau Berkuasa, sedangkan aku tidak berkuasa. Engkau mengetahui sedangkan aku tidak mengetahui. Engkau mengetahui segala yang ghaib. Jika Engkau mengetahui si fulan/fulanah (sebutkan nama lelaki /perempuan yang dimaksudkan) baik untukku, untuk agamaku, duniaku dan akhiratku, maka berikanlah dia untukku. Jika yang selainnya lebih baik daripadanya untukku, untuk duniaku dan akhiratku, maka berilah yang lain itu untukku.."

Redhalah dengan pilihan ALLAH, sesungguhnya pilihan ALLAH adalah yang terbaik untuk diri mu. Firman ALLAH yang bermaksud:

"...BOLEH JADI KAMU MENYUKAI SESUATU PADAHAL IA AMAT BURUK BAGIMU DAN BOLEH JADI KAMU MEMBENCI SESUATU PADAHAL IA AMAT BAIK BAGIMU. ALLAH MENGETAHUI SEDANGKAN KAMU TIDAK MENGETAHUI.."

"BARANGSIAPA BERTAQWA KEPADA ALLAH, NESCAYA DIA AKAN MEMBUKAKAN JALAN KELUAR BAGINYA (2), DAN DIA MEMBERINYA REZEKI DARI ARAH YANG TIDAK DISANGKA-SANGKANYA. DAN BARANGSIAPA YANG MENYERAHKAN PERKARANYA (BERTAWAKAL) KEPADA ALLAH, NESCAYA ALLAH AKAN MENCUKUPKAN KEPERLUANNYA (3)."
(At-Talaq, 65:2-3)

~CINTA ALLAH CINTA RASUL~

Tiada ulasan:

Catat Ulasan