Rabu, Oktober 07, 2009

KAUM MUDA DAN KEWAJIPANNYA

Untuk mu para pemuda-pemudi harapan Islam..

Usia muda tidak sepatutnya dihambur-hamburkan begitu sahaja. Ia bukan diisi dengan perkara lalai dan maksiat. Kaum muda perlu ingat kematian tidak mengenal usia. Orang mudapun boleh Allah cabut nyawanya kalau sudah tiba masanya. Beringat-ingatlah selalu. Usia muda sepatutnya diisi dengan prestasi yang bernilai di sisi Allah. Bukannya prestasi yang membawa lalai atau prestasi yang mengundang dosa ataupun prestasi yang tiada manfaat pada umat. Berikut adalah ciri-ciri yang sepatutnya ada pada para pemuda yang saya petik dari buku HINGGA DIMENGERTI GENERASI MUDA hasil tulisan Abdullah Nasih Ulwan.

Kaum Muda dan Kewjipannya

  1. Iman yang teguh dan tak tergoyahkan
  2. Keikhlasan yang benar, bukan kepura-puraan dan riak
  3. Kemahuan yang kuat, tak kenal takut dan gentar
  4. Kerja keras dan tak kenal lelah
  5. Berkorban demi mencapai kemenangan atau mati syahid
Wahai kaum muda...
Kamu tidak akan sampai kepada kemenangan kecuali dengan iman dan taqwa, pertolongan ALLAH secara rahsia dan terang-terangan, membetulkan niat, menjaga diri dari maksiat, menjauhi dosa, kesenagan hawa nafsu dan fitnah kehidupan dunia.

Bila kamu dapat menundukkan hawa nafsu, menjauhi shahwat dan kelazatan, menjadikan ALLAH sebagai tujuan, syariatNYA yang baik sebagai petunjuk hidup, bimbingan kepada perbuatan baik maka pada saat itulah kamu mendapat jaminan dan pertolongan ALLAH, kemenangan yang nyata dan keunggulan atas musuh ALLAH dan musuh agama.

~CINTA ALLAH CINTA RASUL~

Tiada ulasan:

Catat Ulasan